David Folkenflik

Geraldo Rivera of Fox News has described NPR's David Folkenflik as "a really weak-kneed, backstabbing, sweaty-palmed reporter." Others have been kinder. The Columbia Journalism Review, for example, once gave him a "laurel" for reporting that immediately led the U.S. military to institute safety measures for journalists in Baghdad.

Based in New York City, Folkenflik is the media correspondent for NPR News. His stories and analyses are broadcast on the network's newsmagazines, such as All Things Considered, Morning Edition, and Here & Now, and are featured on NPR's website and mobile platforms. Folkenflik's reports cast light on the stories of our age, the figures who shape journalism and the tectonic shifts affecting the news industry. He profiled the Las Vegas columnist who went bankrupt fending off a libel lawsuit from his newspaper's new owner; conducted the first interview with New York Times executive editor Dean Baquet after his appointment; and chronicled how the demands of technology have forced the press corps to change how it covers presidential primaries.

Folkenflik is the author of Murdoch's World: The Last of the Old Media Empires. The Los Angeles Times called Murdoch's World "meaty reading... laced with delicious anecdotes" and the Huffington Post described it as "the gift that keeps on giving." Folkenflik is also editor of Page One: Inside the New York Times and the Future of Journalism. His work has appeared in such publications as the Washington Post, Politico Magazine, Newsweek International, the National Post of Canada, and the Australian Financial Review. Business Insider has called Folkenflik one of the 50 most influential people in American media.

Folkenflik joined NPR in 2004 after more than a decade at the Baltimore Sun, where he covered higher education, national politics, and the media. He started his professional career at the Durham (N.C.) Herald-Sun. Folkenflik served as editor-in-chief at the Cornell Daily Sun and graduated from Cornell with a bachelor's degree in history.

A four-time winner of the Arthur Rowse Award for Press Criticism from the National Press Club, Folkenflik has received numerous other recognitions, including the inaugural 2002 Mongerson Award for Investigative Reporting on the News and top honors from the National Headliners Club and the Society of Professional Journalists. He was the first Irik Sevin Visiting Fellow at Cornell and speaks frequently across the country. He often appears as a media analyst for television and radio programs in the U.S., the U.K., Canada, Australia and Ireland. Folkenflik lives with his wife, who is the senior director for original content at Audible (wholly owned by Amazon), and children in New York City.

Nearly everyone reported so many things wrong in the first 24 hours after the Sandy Hook shootings that it's hard to single out any one news organization or reporter for criticism.

In the wake of last Tuesday's elections, a lively debate has erupted into the open over whether conservatives and the Republican Party were well-served by their favorite media outlets.

Former Gov. Mitt Romney was reported to have been so certain of a victory on Tuesday night that he cast aside tradition and did not draft a concession speech. But conservatives now say his misplaced confidence — and theirs — were bolstered by the predictions of many like-minded pundits, which were broadcast and posted online around the clock by sympathetic news outlets.

Imagine a ballot Tuesday that confronted you not with a choice between candidates named OBAMA and ROMNEY, but that looked more like this:

How much do you support the REPUBLICAN?

Pick only one.

Utterly _____

More than that ____

For much of Election Day, that was what viewers encountered in watching Fox News' coverage. President Obama was, in the words of Fox & Friends co-host Steve Doocy at the outset of the day, a guy who "promised hope and change — a lot of stuff — and he didn't deliver."

Transcript

SCOTT SIMON, HOST:

This is WEEKEND EDITION from NPR News. I'm Scott Simon. The BBC, one of the world's most prominent broadcasters, is in an uproar over allegations that one of its most famous TV personalities was a pedophile who preyed upon youths who appeared on his shows. As NPR's David Folkenflik reports, the BBC is both investigating the actions of the late Jimmy Savile and fielding sharp questions about why it killed a documentary exploring such accusations late last year.

This weekend, a slew of newspapers in key swing states including Ohio are expected to release their endorsements for the presidency and other elected positions.

Such external validation is highly prized by candidates, but it's no longer entirely clear why.

For most American viewers, including this one, much of Monday night's presidential debate on foreign policy was conducted as though it were in a foreign language.

References to Mali, to former U.N. Secretary-General Kofi Annan, missile shields in Poland, "status of forces" agreements — could only have befuddled the voting public.

It's not that the candidates invoked unimportant issues. And it's not that the two held so elevated a conversation mere mortals could not understand. It's that they were debating almost entirely in tone rather than content.

Newsweek editor Tina Brown announced Thursday she would embrace a fully digital future as she revealed that the magazine's final print edition would be published at the end of the year.

Her announcement was a bow to gravity, as her unique blend of buzz and brio proved incapable of counteracting Newsweek's plummeting circulation and advertising amid an accelerating news cycle. Brown said there would be an unspecified number of layoffs as well.

Pundits fretted that the town hall format for Tuesday's presidential exchange would yield tepid results: undecided voters posing questions over 90 minutes with little more than a passing touch from the moderator, CNN's Candy Crowley.

Boy, was that a misplaced fear. "So much for the analysis this would not be confrontational," Fox News anchor Bret Baier said in the moments after the debate.

Atmospherically, the vice presidential debate pitted old versus new. Vice President Joe Biden lives in a world where no lily goes ungilded, and every 'lative is super. Rep. Paul Ryan speeds through campaigning energetically, like the heroic train in the new movie Atlas Got Cut Using the P90X Workout.

And the moderator Martha Raddatz? She came out guns blazing. No avuncular, passive Jim Lehrer she.

PBS' Jim Lehrer came in for widespread criticism last week for failing to control the first presidential debate. Now, moderator Martha Raddatz is confronting partisan criticism in the lead-up to Thursday night's vice presidential debate, the first and only direct confrontation between Republican Paul Ryan and Democrat Joe Biden.

I have spent the past few days sequestered with a crack team of political pros — actually, curled into a fetal ball, clutching a fading 1980 John Anderson poster — to gird myself for the vital first debate between President Obama and Mitt Romney.

So many questions lingered:

Would Romney offer to wager Obama $10,000 on who wins the race?

Would Obama tell Romney, "You're taxable enough, Mitt"?

Transcript

RENEE MONTAGNE, HOST:

President Obama has held a lead over Mitt Romney in the polls for several weeks now, and that's prompted a conservative reaction. Some are charging that big media outlets are intentionally designing their polling to make it look like the president is getting the kind of voter surge he had in 2008. NPR's David Folkenflik has the story.

The quiet man who modernized The New York Times over more than three decades and stubbornly defended the press against government interference died early Saturday at his home in Long Island.

Former publisher and Times Company chairman Arthur O. Sulzberger Sr. had suffered from Parkinson's disease. He was 86.

Sulzberger's family had owned the Times since 1896, and he was named publisher when his brother-in-law, Orvil Dryfoos, died unexpectedly in 1963.

By the time Glenn Beck left the Fox News Channel in June 2011, both sides seemed ready, even eager, to part ways. Beck announced he would move on to bigger and grander ventures with his own production company, Mercury Radio Arts, but some media critics, such as Variety's Brian Lowry, shrugged then and since.

This is the third in a three-part series about major American networks trying to appeal to a broader Latino audience.

Jorge Ramos has a humbling problem.

He is one of the best-known Hispanics in the U.S. and a respected news anchor for the Univision networks on which millions of Americans routinely rely.

And yet, in Ramos' telling, his 14-year-old son, Nicolas, and his 25-year-old daughter, Paola, don't watch his newscasts.

This is the second in a three-part series about major American networks trying to appeal to a broader Latino audience.

Every morning at 11:45, NBC News officials hold a conference call with their counterparts at sister networks to sort through stories of interest. Among those on the line are executives at CNBC, MSNBC and The Weather Channel; digital news editors; and executives at Telemundo, a Spanish-language broadcast network.

Cable news channels tend to treat intellectuals gingerly — as fragile curiosities or as targets for ridicule — when they appear at all.

Not MSNBC's Melissa Harris-Perry. This newly anointed cable host commutes 1,300 miles each week for her eponymous program of opinionated conversation, interviews and essays that runs live for two hours each Saturday and Sunday morning.

Major newspapers in Chicago, Houston and San Francisco are among those this week that have acknowledged they published dozens of items in print or online that appeared under fake bylines.

As was first disclosed by the public radio program This American Life, the items in question were not written by reporters on the staffs of the papers at all but by employees of what is effectively a news outsourcing firm called Journatic.

Transcript

AUDIE CORNISH, HOST:

From NPR News, this is ALL THINGS CONSIDERED. I'm Audie Cornish.

MELISSA BLOCK, HOST:

And I'm Melissa Block. On the biggest story of the day, one of the biggest of the year, two leading television news channels got it wrong. CNN and Fox News mistakenly and repeatedly told viewers that the linchpin of the health care law had just been struck down by the Supreme Court. NPR media correspondent David Folkenflik breaks down the reporting breakdown.

News Corp. executives Rupert and James Murdoch can give a small sigh of relief, perhaps, that U.K. lawmakers investigating the tabloid hacking and bribery scandal did not conclude they misled Parliament in earlier testimony.

But that may be just about the only relief the Murdochs receive.

The scathing report accuses the company and several of its former top British executives of lying to Parliament and of seeking to cover up widespread phone hacking, computer hacking and bribing of government employees.

Transcript

STEVE INSKEEP, HOST:

It's MORNING EDITION, from NPR News. I'm Steve Inskeep.

LYNN NEARY, HOST:

And I'm Lynn Neary.

Mike Huckabee fell short four years ago in his quest to become the Republican presidential nominee. As of this week, the former Arkansas governor has a new job: national radio talk show host.

The Mike Huckabee Show started Monday with an anticipatory flourish.

"Welcome to the community of conversation. You've just made a right turn, and you've arrived at the corner of conservatism and common sense," he said. "In this show, we're going to be confronting the issues — not the listeners."

The urbane Mike Wallace, a CBS News correspondent equally at home questioning con men, celebrities and chiefs of state, died Saturday in New Canaan, Conn. He was 93.

Part 4 of four

Some weeks ago, I paid a visit to an eggshell-blue house in Newtown, a neighborhood on the west side of Sydney, to Wendy Bacon and her husband, Chris Nash.

As we sat on the porch of their book-lined home, they pointed with pride to the Australasian trees and blooms defining their interior courtyard.

And then Bacon delved into her own harvest: the results of a case study about how the country's newspapers handled a pressing and contentious issue.

Part three of four

Robert Manne, one of Australia's top public intellectuals and journalists, tells me the first thing to know about The Australian.

"It is by far the most detailed paper in regard to national politics," he says. "And it's also at a higher level of analysis, in general, than the other papers."

Second, he says, the paper is "smarter, sharper" than the others — with more resources and fewer profit demands to boot. Manne explains why:

Step up to any newsstand in Australia, like the one in Melbourne's Central Business District, and ask who Rupert Murdoch is, and you might get an appraisal like this one from Tom Baxter, an officer with a local disability foundation: "Long time in newspapers, ruthless; dedicated to their craft; a global citizen."

First of four parts

Ultimately, all roads lead home for Rupert Murdoch.

"The story of our company is the stuff of legend: from a small newspaper in Adelaide to a global corporation based in New York, with a market capitalization of about $44 billion," he said last October, when he addressed a News Corp. shareholders meeting in Los Angeles.

Australians view the company's history differently.

Last night a bewildering debate broke out on CNN's Piers Morgan Tonight over video posted online yesterday of a young Barack Obama speaking at a student protest at Harvard Law School more than two decades ago.

The debate focused on whether the new BuzzFeed website or Breitbart.com deserved credit for the scoop.

My bewilderment stemmed from the question of why anyone would consider this video to be a scoop at all.

An increasing number of corporations have announced that they will no longer advertise on the show of the undisputed king of political radio talk, Rush Limbaugh, in the wake of caustic and sexually charged comments he made about a Georgetown Law student.

An apology over the weekend failed to quell the controversy, as both corporations and conservative commentators denounced Limbaugh's latest provocative remarks. It is far from his first such episode. Part of Limbaugh's appeal involves getting listeners to tune in to hear just what shibboleth-bursting thing he'll say next.

The senior police official investigating wrongdoing by journalists in London says there was a culture of illegal payments at the Sun tabloid to create a network of paid informants across the British government. The Sun is the second tabloid owned by Rupert Murdoch's News Corp to be the focus of wrongdoing.

Pages